Κυριακή, 29 Ιουλίου 2012

αν υπάρχει κάποια πρόοδος στην κλινική κατάσταση της Ιστορίας

Θα φτάσω σε κάποιο συμπέρασμα χωρίς βιασύνη, χωρίς κραυγές, χωρίς ανώφελους συναισθηματισμούς. Θα φτάσω εκεί ρασιοναλιστικά, με στάθμιση, λογική και αλληλουχία. Τίποτα δημιουργικό, αυθόρμητο ή αυτοσχέδιο. Είμαι γιατρός, έχω εργαλεία, έμαθα να σκέφτομαι με έναν τρόπο, έχω ένα σχέδιο, σου το είπα: πρώτα να συλλέξω όλη τη δυνατή τεκμηρίωση ούτως ώστε να φτάσω σε ένα γράφημα της κατανομής της φρίκης διαμέσου των αιώνων: δεν ξέρω τι αποτελέσματα θα βρω, κάτι όμως με κάνει να προβλέπω μια κανονική κατανομή σε καμπύλες που επαναλαμβάνονται όπως στο ανθρώπινο ηλεκτροκαρδιογράφημα , αυτό ακριβώς, όπως στη διαδρομή της καρδιάς ενός φυσιολογικού ανθρώπου, αυτή είναι η καμπύλη κατανομής που περιμένω να βρω, η κανονικότητα της καρδιάς της Ιστορίας, σαν να ήταν η άλλη όψη της κανονικότητας της καρδιάς ενός ανθρώπου, και τα δυο γραφήματα με τις ανυψώσεις, με τις πτώσεις τους, πάνω απ΄ όλα όμως με τις επαναλήψεις τους, με την προβλεψιμότητα, με την ομαλότητά τους. Η ιστορία της φρίκης είναι η καθοριστική ουσία της Ιστορίας. Και κάθε Ιστορία έχει μια ομαλότητα, τίποτα δεν υπάρχει χωρίς ομαλότητα. Όπως ακριβώς βλέπουμε στο μιλιμετρέ χαρτί ενός ηλεκτροκαρδιογραφήματος την υγεία και την αρρώστια, όχι ενός και μόνο άντρα, όχι ενός και μόνο ατόμου, αλλά των ανθρώπων στο σύνολό τους. Του συλλογικού, της ολότητας της προεξάρχουσας και πλέον άθλιας ανθρώπινης συμπεριφοράς. Με το γράφημα θα καταλάβω επιτέλους αυτό που τόσοι θέλησαν να καταλάβουν, το εξής απλό: αν η Ιστορία είναι άρρωστη ή υγιής, αν η Ιστορία βαδίζει σε καλό δρόμο ή σε κακό, αν υπάρχει κάποια πρόοδος στην κλινική κατάσταση της Ιστορίας, ή αν, αντίθετα, η συνθήκη του κόσμου χειροτερεύει, υποβαθμίζεται, αναπτύσσει μολύνσεις, αδυναμίες: αν η Ιστορία, τέλος πάντων, είναι ετοιμοθάνατη ή όχι, αν βρισκόμαστε στα πρόθυρα μιας νέας αρχής, μιας δεύτερης Ιστορίας, της αρχής ενός δεύτερου ηλεκτροκαρδιογραφήματος στης ανθρώπινη Ιστορία.

Gonçalo M. Tavares, "Ιερουσαλήμ", Καστανιώτης 2012 (μετάφραση Αθηνά Ψυλλιά)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου